Cultuureducatie
Amar el Ajjouri
Workshop presenteren
Acteur en toneelschrijver Amar is geboren in Marokko en woont sinds zijn zevende in Nederland. Met zijn krachtige theaterpersoonlijkheid en subtiele acteervermogen heeft hij al vele theaterzalen voor zich gewonnen. Het contact met het publiek is belangrijk voor Amar. Het is Amars droom om onze maatschappij te veranderen met humor, beginnend bij zichzelf: “Je moet jezelf nooit te serieus nemen”. Amar speelt regelmatig voorstellingen voor scholieren en zijn repertoire leent zich hier bij uitstek voor. Met zijn ruim 20 jaar ervaring weet hij jongeren goed aan te spreken door aan te sluiten bij het niveau van de doelgroep.
Op een praktische en creatieve manier komen verschillende thema’s aan de orde. Onder deskundige begeleiding worden diverse spelvormen en andere creatieve werkvormen ingezet om tot de gewenste resultaten te komen.
Opbouw Workshop Presenteren
1. Speloefeningen om de creativiteit te stimuleren.
2. Eerste indruk. Introductie van de spreker. Uitleg over eerste indruk en het belang van een goede eerste indruk. Voorbereiding, thema, betrokkenheid, stem, rust, lichaamshouding, humor.
3. Elevator Pitch: theorie en eigen elevator pitch schrijven. Aan de hand van vragen een korte uitleg:
‘het merk’ in 3 zinnen (maak eigenschappen, prestaties en voordelen voor de ander concreet, maak gebruik van vergelijkingen, vertel meer met minder woorden).
Do’s: wees jezelf, focus, wees duidelijk over je verhaal.
Don’ts: niet praten om het praten.
Voorbeeld elevator pitch (door Amar)
Ik ben Amar el Ajjouri. Als communicatietrainer help ik personen en organisaties om zichzelf effectief neer te zetten. In interne en externe communicatiemiddelen zoals presentaties, sociale media, video’s. Ik houd ervan om samen naar een resultaat toe te werken. Ik geniet van nieuwe dingen ontdekken. Met mijn aandacht en enthousiasme inspireer ik anderen om duidelijk te communiceren.
4. Ieder voor zich een elevator pitch schrijven.
5. Oefenen van elevator pitch. Werkvorm: afhankelijk van het aantal deelnemers in twee-, of drietallen oefenen. Twee personen oefenen, één observeert. Na vijf minuten evalueert de observator twee minuten het gesprek. Vervolgens wisseling van rollen.
6. Wrap-up. Uitvoering en uitwisseling van ervaringen en tips.
Doelgroep: | leerlingen VMBO, HAVO, VWO |
Locatie-eisen: | ruim lokaal en flipover, pen en papier |
Tijdsduur: | 1 bijeenkomst van 50 minuten |
Bijzonderheden: | minimaal één begeleidend docent per workshop |