Cultuureducatie
Boom Chicago
SITCOM
Improvisatietheater op hogere snelheden met rijke personages, verhalen en scènes. Een interactieve improvisatie comedyshow waarbij uw leerlingen een belangrijke rol spelen. Zij bepalen de (rand)voorwaarden van de meeste scènes. Aan de acteurs de hilarische taak zich uit deze netelige situaties te redden. Thema dit seizoen de Sitcom uit de jaren ’90. Nu in de Coronalockdown Netflix hoogtij vierde, is de sitcom uit de jaren ’90 weer helemaal terug. Terug dus naar de eenvoudigere tijd van Friends, toen elk televisieprobleem opgelost kon worden in een half uur. Een groep (mooie) vrienden komt samen op dezelfde locaties en werken zichzelf in realistisch verbeeldde, maar onwaarschijnlijke situaties. Terwijl het live studiopubliek precies weet wanneer het moet lachen, applaudisseren en ‘oooh’ moet roepen.
Verschillende educatiemogelijkheden:
Een lespakket over improvisatietheater kan door de docent vooraf behandeld worden met onderwerpen als de ontstaansgeschiedenis van improvisatietheater en de principes die er aan ten grondslag liggen. Voor een Engelse les kunnen de scripts van enkele sketches vooraf in de les besproken worden. Een Meet & Greet met de acteurs is ook een hele leuke opzet voor leerlingen om vragen te stellen, zodat ze een verslag kunnen maken.
Doelgroep: | leerlingen vanaf tweede leerjaar van VMBO, HAVO, VWO |
Locatie-eisen: | verduisterde zaal, podium van minimaal 3 x 3 meter en 30 cm hoog podium, verlichting, apart te bedienen door onze technicus, voldoende microfoons (3 draadloze zendermicrofoons, 2 draadloze handmicrofoons) geluidsdesk en zaalversterking met voldoende kanalen voor laptop en microfoons. Exact overzicht benodigde techniek apart verkrijgbaar. Wanneer benodigde techniek niet aanwezig is organiseert Boom Chicago dit graag zelf waarbij de kosten zullen worden doorberekend. |
Tijdsduur: | 50 minuten (geen pauze) |
Groep: | tot 300 leerlingen |
Bijzonderheden: | Engelstalig minimaal één begeleidend docent per 30 leerlingen, zittend publiek er is vanuit de school ondersteuning noodzakelijk bij de technische opbouw |
Referenties:
“De voorstelling was erg goed, afwisselend en erg geestig. De reacties van de leerlingen is de beste graadmeter. Er werd veel gelachen en goed gereageerd op de verschillende scènes die werden gespeeld. Een compliment voor de acteurs, aangezien het Twentse publiek erg geneigd is eerst de kat uit de boom te kijken. Niveau van het Engels was uitstekend, de leerlingen konden het goed volgen. Wat mij betreft komt er zeker een volgende keer.”
Victor Pirenne, Pius X College, Almelo
“De volgende dagen hoorden we alleen maar positieve geluiden. De docenten waren/zijn vol lof. Dus weer een succesvol optreden! We hopen dat we jullie volgend jaar weer kunnen presenteren aan leerlingen en docenten. So, go on and say thanks to the players.”
Ronn R Stöcker, Emmacollege
“Ik ben wat laat maar iedereen was erg positief. Wederom een absoluut succes!!”
Ad Spruijt, Oranje Nassau College
“De leerlingen en ook wij zelf vonden het erg leuk. Dank voor de goede zorgen.”
Dieuwertje Hezemans, Jacob Roelands Lyceum
“Voor het overgrote deel zijn de voorstellingen heel positief ervaren. De eerste groep was heel goed gegaan, begreep ik van mijn collegae. Ik was pas later tijdens de tweede voorstelling erbij. Ik was ook verbaasd dat de tweede voorstelling eerder is begonnen, ik was niet op de hoogte van deze verandering, evenmin de spelers. Gelukkig is dat goed opgelost. De tweede groep was een beetje ‘timide’, minder response naar de spelers. Heeft denk ik te maken met de samenstelling van de klassen op zich, meer jongens dan meisjes! De docenten waren zonder meer vol lof over de spelers, complimenten voor hun.
Voor volgend jaar staan jullie weer in de planning.”
Ronn R. Stöcker, Emmacollege
“Alles verliep uitstekend. De workshop was een groot succes. Ik vond het leuk, maar de leerlingen hebben zich helemaal uitgeleefd en vonden het geweldig! Willen we volgend jaar weer doen!”
Patty Fisser, Maris College Houtrust
“De leerlingen hebben de voorstelling buitengewoon positief ervaren. Greg was uiteraard grappig, maar wist de leerlingen te boeien en te betrekken. Het Engels was goed te volgen.
Voor herhaling vatbaar!:)
“
Mark de Groot, Nehalennia Scholengemeenschap
“”
Mirjam Wierbos, Hendrik Pierson College
“”
Magda Rinkema, Melnchthon Mavo Schiebroek
“Alles was prima geregeld en de workshop is door de leerlingen heel positief ontvangen. Ze vonden het erg leuk en hun zelfvertrouwen is erdoor verbeterd. Ze praten er nu nog steeds enthousiast over.
Ik hoop dat ik goedkeuring krijg om deze workshop volgend jaar nogmaals te boeken.
“
Conny Derckx / Sharon von Lumich, Blariacumcollege
“Opnieuw hebben we een groot succes met de Boom Chicago workshops ervaren.
Vorig jaar voor het eerst met onze 2e en 3e klassers binnen het Tweetalig Onderwijs. Dit jaar, door een roosterwijziging aan onze kant, moesten we dit jaar noodgedwongen de workshops laten volgen door de 1e en 2e klassers: Het was geen enkel probleem voor Tyler van Boom Chicago! Sterker nog, de brugklassers waren enthousiast en uiterst positief. Ze konden goed meekomen met het niveau. Hartstikke leuk en voor herhaling vatbaar!
“
R. van Rijn, KSG St.- Canisius/Locatie Tubbergen
Bekijk de video van Boom Chicago